Assalamualaikum,
Salam adalah sebaik baik cara memberi salam membuka majlis kerana itulah yang diajarkan oleh Nabi kita saw. Selain dari salam tersebut, semuanya adalah batal dan tidak mendapat ganjaran pahala salam yang dijanjikan oleh Allah. Termasuklah juga Salam Nisfu sya'ban, salam Hadari, salam satu Malaysia dan sebagainya yang dicipta oleh akal manusia.
Katakanlah yang benar walaupun pahit, adalah amanat setiap alim ulamak kepada seluruh muridnya. Yang tahu perlu mengajar dan yang mendengar perlu menyampaikan walau diri bukan ditaraf alim. Dalam konteks itu, tajuk diatas adalah disentuh, semoga sampai ulasan ini kepada punca pertama email ini dikirimkan.
Hebat betul orang yang boleh buat seperti yang dianjurkan oleh syeikh ni.. Tapi ingat, itu semua hanya garis panduan amalan orang itu sahaja bukan dari sandaran Nabi. Tentu apabila ianya bukan dari sandara Nabi maka, amalan itu kita katakan bid'ah. Menurut Syeikh Nuruddin Al-Banjari Al-Makki, setiap bid'ah itu tidak boleh kita sesatkan sewenang, tetapi perlu diletak keatas neraca hukum yang lima. Berdasarkan pula pada sandara hadith Nabi yang lain, Baginda melarang sahabat yang berlebih-lebihan dalam puasa dan amalan-amalan yang lain, nah disini, dengan anjuran solat sunat yang melebihi sunat tarawikh, dengan zikir dan wirid yang melebihi kebiasaan, jelas dan tidak salah jika kita simpulkan bahawa amalan yang disarankan adalah ciptaan manusia biasa yang tidak ada sandaran langsung kepada Nabi malah Al-Quran yang boleh membawa kepada ibadat sia-sia.
Hadith sahih fadhilat nisfu sya’ban :
“Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Sya’ban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci).
(Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain). Al-Albani mensahihkan hadith ini dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah. (jilid 3, .m.s. 135, cetakan: Maktabah al-Ma`arf, Riyadh)
Berdasarkan hadith ini cukuplah bagi kita meningkatkan amalan kita pada malam tersebut mengikut cara yang telah diajar nabi dengan amalan harian seperti bangun solat tahajud, membaca al-Qur’an (jangan mengkhusus surah-surah tertentu untuk diabaca), berzikir dengan zikir-zikir mathur dan berdoa.
Daripada Aisyah ra berkata: (Adalah Rasulullah saw apabila berpuasa, sehingga kita menganggap Baginda tidak akan berbuka, dan apabila Baginda berbuka, seolah-olah kita akan menganggap Baginda tidak akan berpuasa, dan aku tidak pernah melihat Rasulullah saw menyempurnakan puasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan, dan aku tidak pernah melihat Baginda memperbanyakkan puasanya (selain bulan Ramadhan) melainkan pada bulan Sya’ban).
(Riwayat al-Bukhari & Muslim)
Daripada hadith di atas kita juga disunnah memperbanyakkan puasa dalam bulan sya’baan TETAPI jangan kita mengkhususkan puasa pada nifsu syaa’ban dengan mengatakan sunnah untuk puasa pada nifsu syaa’ban. Hadith sahih hanya mengatakan sunnah untuk memperbanyakan puasa pada bulan sya’baan sahaja tiada hadith yang menyebut khusus tentang sunnah berpuasa pada hari nifsu sya’ban.
Jadi sesiapa yang hendak berpuasa pada hari nifsu sya’ban dengan niat aku berpuasa pada hari ini kerana nabi memperbanyakkan puasa pada bulan sya’ban maka sesunggunhnya dia telah mengikut sunnah. Sebaliknya jika niat nya puasa nisfu sya'ban, maka ianya adalah mereka-reka sendiri amalan lalu dikaitkan dengan islam.
Fatwa Dr. Yusuf al-Qaradawi mengenai amalam-amalan khusus nisfu sya’baan:
“Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid pada untuk menghidupkan malam nisfu Syaaban, membaca do`a tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua raka`at dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca do`a yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi`in dan tabi’ tabi`in). Ianya satu do`a yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan Sunnah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya…perhimpunan (malam nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bid`ah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bid`ah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bid`ah, dan setiap yang bid`ah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka.”
(Dr. Yusuf al-Qaradawi, jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut).
JIK MAHU BERAMAL
1. Bolehlah memulakan satu azam baru untuk sentiasa bersolat wajib secara berjemaah selepas mendapat buku amalan baru itu.
2. Berazam untuk terus membaca Al Quran setiap hari sepenjang tahun mendatang
3. Berazam untk istiqomah dengan wirid dan zikir yang biasa dan tidak pelik-pelik jumlahnya berdasarkan sunnah Nabi bukan ikutan buta tuli
4. Boleh berpuasa pada esoknya tetapi ingat niatnya hanya sekadar untuk membanyakkan berpuasa pada bulan sya'ban. Juga perlu ditegaskan oleh kerana ianya bukan puasa syariat yang khas, puasa hari jumaat perlu diikuti atau didahului dengan sehari berpuasa agar tidak di;ihat sebagai puasa Jumaat tunggal yang menyamai amalan jahiliah.
JANGANLAH KITA JADIKAN ALAMAN KITA SEBAGAI AMALAN BERMUSIM ATAU HANYA PADA HARI-HARI TERTENTU KERANA IANYA MEMANG TIDAK DIAJAR LANGSUNG OLEH NABI, JIKA TIDAK TENTULAH AMALAN-AMALAN INI TELAH JELAS SEJELAS KHAFIAT SOLAT, PUASA ATAU LAIN-LAIN.
Having said all that, saya juga berpendapat amalan yasin yang 3 kali, zikir dan wirid yang beribu-ribu kali itu jauh lebih baik dari sembang kosong dengan rokok ditangan diserambi-serambi surau atau kedai-kedai mamak. Namun jangan kita cuba menipu malaikat atau tuhan dengan ibadat yang dibuat-buat kerana tahu Dia akan turun pada malam itu.
WallahhuA'lam