Thursday, August 20, 2009

Perutusan untuk mereka yang beriman

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa (Baqarah : 183)

Beberapa hari yang ditentukan itu ialah bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil) … (Surah al-Baqarah : 185)


Bersama kita mengejar ganjaran Allah semata-mata kerana Nya berlandaskan ilmu dan sunnah Nabi (saw). Saya sudahi dengan ucapan ….. Ramadhan Kareem, Kullu Sanah Wa Entum Tayyibun


Saturday, August 15, 2009

Saya dahulukan dengan ucapan maaf

Assalamualaikum para sidang pembaca yang saya muliakan. Busy dengan dunia membuatkan dah lama tak berhujjah disini. Sedar tak sedar Ramadhan telah pun kian hampir, dan menjadi lumrah kebiasaan banyaklah email bermusim yang kita terima dan salah satu yang menarik minat angah adalah yang berikut... Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut: * Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada); * Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri; * Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya. Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat , dan dilakukan pada hari Jumaat." Mungkin sidang pembaca juga ada menerima email yang seperti itu, mungkin ada juga yang telah mengfwdkannya, apa pun dibawah adalah jawapan saya...semoga ada manfaat. Maaf juga saya utarakan terlebih dahulu apa kiranya tulisan ini kelak melawan arus, kerana sememangnya yang batil harus kita tolak dan yang haq wajib kita junjung, namun begitu tidak sekali-kali matlamat menghalalkan cara selagi mana ia tetap dalam aman. Sudah termaklum untuk kita semua sentiasa memohon maaf dan seperti yang diajar pada aliran tasawuf mengatakan sebaik-baik dosa adalah yang terus disusuli taubat, begitulah juga dengan kesalahan sesama manusia, tidak berkehendakkan kepada datangnya Ramadhan untuk kita memohon maaf, melainkan terus bermaafan apa kala tersedar akan kesilapan kita. Lantaran maksud itu lah saya terpanggil untuk lebih meneliti "hadis??" yang disisipkan kerana tidak disertakan dengan sanad dan mantan, malah mendengar atau membaca nya sahaja telah mendatangkan sangsi. Setelah saya selidiki maka terserlahlah akan melatanya "hadis?" tersebut dan dari kesemua laman yang tertera, tidak ada satupun sanad perawi dan martabat hadis yang disertakan. Ini memaksa saya merujuk kepada kenalan yang sedang menuntut di Masjidil Haram Mekah, untuk menyiasat "hadis?" tersebut dan seperti yang saya jangkakan, beliau tidak berjumpa satupun riwayat yang sepertinya dari kitab-kitab hadis sunan abu daud, sunan tirmizi, addaromi, almuwatho, tanbihul ghofiliin, muslim dan bukhory. Malah kami percaya jika dilihat dalam kitab hadis-hadis palsu pun kita tidak mungkin terjumpa akan "hadis?" yang dibawakan ini. Oleh yang demikian kami suka memanggilnya setara dengan cerita donggeng, selagi tidak dibawakan sanad perawi seperti yang seharusnya disertakan apabila mengutarakan hadis hujjah. Oleh itu saya berharap, pada tuan-tuan dan puan-puan yang mengetahui akan sanad "hadis?" ini agar boleh dikongsi bersama, atau setidak-tidaknya mem"back-track" email "cut and paste" ini balik kepada tuan yang mula-mula menyebarkan cerita donggeng ini kerana tanpa sanad perawi yang sohih sebenarnya dia telah berdusta atas nama Jibril dan Nabi saw. Ingatlah pada siapa sahaja yang mendapat cerita-cerita yang mirip kepada hadis tapi tidak disertakan sanad perawi, seharusnya diteliti dan disiasat dahulu akan kesohihannya, kerana telah difatwakan dari sekian ramai ulamak muktabar bahawa tiada keberkatan bagi pendustaan dan pembohongan pada hadis palsu dan tidak dikira ibadat dengan menulis cerita dongeng ini meliankan dengan niat untuk memusnahkannya dan sabda Nabi (saw) siapa yang berdusta atas nama aku siaplah tempat duduk nya dalam neraka. Adapun hadis yang paling hampir atau mirip-mirip kepada apa yang disebarkan ini adalah seperti dibawah:- Nabi SAW naik ke atas mimbar kemudian berkata, “Amin, amin, amin”. Para sahabat bertanya. “Kenapa engkau berkata ‘Amin, amin, amin, Ya Rasulullah?” Nabi SAW bersabda, “Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata : ‘Hai Muhammad celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun dia tidak bershalawat kepadamu dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’, kemudian Jibril berkata lagi, ‘Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata : ‘Amin’. Kemudian Jibril berkata lagi. ‘Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi itu tidak memasukkan dia ke syurga dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin”. [Hadits Riwayat Bazzar dalama Majma'uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 disahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka'ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No. 500 dari Jabir bin Abdillah)] juga kedapatan dalam [Hadits Riwayat Ibnu Khuzaimah 3/192 dan Ahmad 2/246 dan 254 dan Al-Baihaqi, Hadits ini shahih, asalnya terdapat dalam Shahih Muslim 4/1978] Semoga tuan yang memulakan rantaian email ini mempunyai hujjah yang menyelamatkan dia dari berdusta atas nama Jibril Alaihissalm dan Muhammad (s.a.w) dalam kegaiharahan untuk mengajak orang memohon maaf secara bermusim. WallahuA'lam hujjah dan muzakaroh dialu-alukan

Wednesday, August 5, 2009

Nisfu Sya'ban antara amalan dan mitos

Assalamualaikum,

Salam adalah sebaik baik cara memberi salam membuka majlis kerana itulah yang diajarkan oleh Nabi kita saw. Selain dari salam tersebut, semuanya adalah batal dan tidak mendapat ganjaran pahala salam yang dijanjikan oleh Allah. Termasuklah juga Salam Nisfu sya'ban, salam Hadari, salam satu Malaysia dan sebagainya yang dicipta oleh akal manusia.

Katakanlah yang benar walaupun pahit, adalah amanat setiap alim ulamak kepada seluruh muridnya. Yang tahu perlu mengajar dan yang mendengar perlu menyampaikan walau diri bukan ditaraf alim. Dalam konteks itu, tajuk diatas adalah disentuh, semoga sampai ulasan ini kepada punca pertama email ini dikirimkan.

Hebat betul orang yang boleh buat seperti yang dianjurkan oleh syeikh ni.. Tapi ingat, itu semua hanya garis panduan amalan orang itu sahaja bukan dari sandaran Nabi. Tentu apabila ianya bukan dari sandara Nabi maka, amalan itu kita katakan bid'ah. Menurut Syeikh Nuruddin Al-Banjari Al-Makki, setiap bid'ah itu tidak boleh kita sesatkan sewenang, tetapi perlu diletak keatas neraca hukum yang lima. Berdasarkan pula pada sandara hadith Nabi yang lain, Baginda melarang sahabat yang berlebih-lebihan dalam puasa dan amalan-amalan yang lain, nah disini, dengan anjuran solat sunat yang melebihi sunat tarawikh, dengan zikir dan wirid yang melebihi kebiasaan, jelas dan tidak salah jika kita simpulkan bahawa amalan yang disarankan adalah ciptaan manusia biasa yang tidak ada sandaran langsung kepada Nabi malah Al-Quran yang boleh membawa kepada ibadat sia-sia.

Hadith sahih fadhilat nisfu sya’ban :

“Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Sya’ban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci).

(Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain). Al-Albani mensahihkan hadith ini dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah. (jilid 3, .m.s. 135, cetakan: Maktabah al-Ma`arf, Riyadh)

Berdasarkan hadith ini cukuplah bagi kita meningkatkan amalan kita pada malam tersebut mengikut cara yang telah diajar nabi dengan amalan harian seperti bangun solat tahajud, membaca al-Qur’an (jangan mengkhusus surah-surah tertentu untuk diabaca), berzikir dengan zikir-zikir mathur dan berdoa.

Daripada Aisyah ra berkata: (Adalah Rasulullah saw apabila berpuasa, sehingga kita menganggap Baginda tidak akan berbuka, dan apabila Baginda berbuka, seolah-olah kita akan menganggap Baginda tidak akan berpuasa, dan aku tidak pernah melihat Rasulullah saw menyempurnakan puasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan, dan aku tidak pernah melihat Baginda memperbanyakkan puasanya (selain bulan Ramadhan) melainkan pada bulan Sya’ban).

(Riwayat al-Bukhari & Muslim)

Daripada hadith di atas kita juga disunnah memperbanyakkan puasa dalam bulan sya’baan TETAPI jangan kita mengkhususkan puasa pada nifsu syaa’ban dengan mengatakan sunnah untuk puasa pada nifsu syaa’ban. Hadith sahih hanya mengatakan sunnah untuk memperbanyakan puasa pada bulan sya’baan sahaja tiada hadith yang menyebut khusus tentang sunnah berpuasa pada hari nifsu sya’ban.

Jadi sesiapa yang hendak berpuasa pada hari nifsu sya’ban dengan niat aku berpuasa pada hari ini kerana nabi memperbanyakkan puasa pada bulan sya’ban maka sesunggunhnya dia telah mengikut sunnah. Sebaliknya jika niat nya puasa nisfu sya'ban, maka ianya adalah mereka-reka sendiri amalan lalu dikaitkan dengan islam.

Fatwa Dr. Yusuf al-Qaradawi mengenai amalam-amalan khusus nisfu sya’baan:

“Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid pada untuk menghidupkan malam nisfu Syaaban, membaca do`a tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua raka`at dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca do`a yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi`in dan tabi’ tabi`in). Ianya satu do`a yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan Sunnah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya…perhimpunan (malam nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bid`ah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bid`ah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bid`ah, dan setiap yang bid`ah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka.”

(Dr. Yusuf al-Qaradawi, jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut).

JIK MAHU BERAMAL

1. Bolehlah memulakan satu azam baru untuk sentiasa bersolat wajib secara berjemaah selepas mendapat buku amalan baru itu.

2. Berazam untuk terus membaca Al Quran setiap hari sepenjang tahun mendatang

3. Berazam untk istiqomah dengan wirid dan zikir yang biasa dan tidak pelik-pelik jumlahnya berdasarkan sunnah Nabi bukan ikutan buta tuli

4. Boleh berpuasa pada esoknya tetapi ingat niatnya hanya sekadar untuk membanyakkan berpuasa pada bulan sya'ban. Juga perlu ditegaskan oleh kerana ianya bukan puasa syariat yang khas, puasa hari jumaat perlu diikuti atau didahului dengan sehari berpuasa agar tidak di;ihat sebagai puasa Jumaat tunggal yang menyamai amalan jahiliah.

JANGANLAH KITA JADIKAN ALAMAN KITA SEBAGAI AMALAN BERMUSIM ATAU HANYA PADA HARI-HARI TERTENTU KERANA IANYA MEMANG TIDAK DIAJAR LANGSUNG OLEH NABI, JIKA TIDAK TENTULAH AMALAN-AMALAN INI TELAH JELAS SEJELAS KHAFIAT SOLAT, PUASA ATAU LAIN-LAIN.

Having said all that, saya juga berpendapat amalan yasin yang 3 kali, zikir dan wirid yang beribu-ribu kali itu jauh lebih baik dari sembang kosong dengan rokok ditangan diserambi-serambi surau atau kedai-kedai mamak. Namun jangan kita cuba menipu malaikat atau tuhan dengan ibadat yang dibuat-buat kerana tahu Dia akan turun pada malam itu.

WallahhuA'lam