(Ditulis pada 27/4)
Tulisan berikut adalah sorotan dari keputusan kabinet Malaysia. Saya bukan seorang ahli politik dan tidak minat langsung pada politik tanahair yang jelas kotor. Secara jujur saya hanyalah seorang yang hanya berminat untuk hidup aman dengan pekerjaan, keluarga, masyarakat dan beramal sebaik mungkin pada Sang Pencipta. Tulisan ini hanyalah sekadar pandangan peribadi saya untuk dikongsi terutama bersama tuan-tuan yang belum sedar akan situasi tersebut. Saya juga mengalu-alukan maklum balas tuan-tuan untuk kita sama-sama berkogsi pemahaman. Saya pasti pihak PGSM (Persatuan Peguan Syarie Malaysia) atau pengamal undang-undang yang beriman akan mengeluarkan kenyataan mereka nanti jika mereka masih peka.
NST Jumaat, 24 April adalah dipetik:-
"KUALA LUMPUR: The cabinet has decided that civil courts are the right place to dissolve a marriage in the event of a spouse converting to Islam.
It also decided that if either spouse were to convert to Islam, the children should follow the faith that the parents had agreed on at the time of marriage, or implied by their common religion."
Mungkin pada sesetengah orang, tajuk diatas adalah sedikit keterlaluan, tetapi pada hakikatnya itu lah yang sebenarnya berlaku dengan terlaksananya undang-undang penceraian yang melibatkan salah seorang antara suami isteri yang bukan islam memilih untuk memeluk islam. Secara umum saya terjemahkan, jika pada keadaan yang selalu terjadi, si bapa memeluk islam sedangkan si ibu masih mahu terus tetap didalam kepercayaan asal, maka si bapa tidak berhak menjaga, mengislamkan malah boleh diarah supaya tidak langsung berjumpa dengan anaknya kerana bimbang akan mempengaruhi anak itu kepada islam. Dalam ertikata lain, kabinet Malaysia meWAJIBkan anak tadi untuk terus tinggal dalam kekafiran dan sebarang usaha untuk membawa, mendidik atau mempengaruhi anak itu kepada islam oleh si bapa tadi adalah satu kesalahan selagi anak itu dibawah 18 tahun.
Dalam pada itu Nazri Aziz sewaktu mengulas keputusan kabinet berkata:
"We would like to hear from the public, if they feel there are loopholes. We welcome feedback. It cannot be resolved by the government alone. As the prime minister said, the era where the government knows everything has ended."
Apakah yang dimaksudkan sebagai "loopholes" oleh Nazri? Adakah dia bertanyakan jika ada lagi cara yang tidak terlihat yang membolehkan si bapa mengislamkan anaknya supaya boleh disumbat padu agar anak itu tetap tinggal dalam kekafiran? Nazri juga mengaku bahawa era kerajaan berlagak tahu sudah berakhir, oleh itu saya benar-benar berharap agar pihak Nazri atau kerajaan sudahpun merujuk kepada sekalian mufti dan alim ulamak sebelum keputusan sedemikan dibuat mereka.
Keputusan kabinet ini dibuat berikutan kontraversi di Perak yang melibatkan sebuah keluarga india. Si bapa telah memilih untuk memeluk islam dan kemudiannya telah mengislamkan tiga orang anaknya yang berada dibawah jagaan si ibu yang mahu kekal hindu.
Hujah Nazri:
"The cabinet feels there is an implied and constructive contract between husband and wife that their children should be brought up in accordance with the common religion at the time of marriage or whatever religion they had agreed their offspring should practise (at the time of marriage),"
Dari kaca mata kerajaan Malaysia oleh kerana pasangan itu adalah Hindu pada awal perkhawinan, maka adalah WAJIB sianak itu membesar sebagai Hindu dahulu. Oleh yang demikian seorang Menteri Hal Ehwal Islam dari Jabatan Perdana Menteri telah dihantar untuk menasihati si bapa dan berjumpa dengan pihak yang bersangkutan untuk membiarkan anak-anak itu hidup sebagai kafir selari dengan keputusan kabinet. "Kita akan memastikan menteri itu memulangkan anak-anak itu kepangkuan ibu mereka", tambah Nazri.
Melucukan apabila Nazri berkata:
"The cabinet was of the view that conversion should come with responsibility (and cited two reasons).
"The first is to protect the innocent party from being treated unfairly and victimised. The second is to protect the new religion of the person who converted to the new faith or in this case, Islam."
"Religion should not be used as a tool to allow a party to a marriage to run away from his or her responsibility as husband or wife".
Maka disini, saya mengishtiharkan bawaha walaupun saya adalah rakyat jati negara ini saya sama sekali tidak bersetuju dan tidak mahu terlibat langsung dengan kebodohan pihak kerajaan negara kali ini. Walaupun saya bukanlah dibesarkan dalam lingkungan aliran agama, namun saya berasa terpanggil untuk menyentuh beberapa implikasi yang bakal timbul dengan keputusan kabinet kali ini.
1. Keputusan kabinet ini adalah memihak kepada salah satu tuntunan dari beberapa banyak tuntutan pihak IFC (juga dikenali sebagai KUMPULAN ARTIKEL 11) digagaskan pertubuhannya oleh Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism, and Sikhism (MCCBCHS) atau pun Majlis Perundangan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, dan Sikh melalui memorandumnya kepada Majlis Majlis Peguam bertarikh 21 Ogos 2001. Perkara ke 6 adalah dipetik Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk agama Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak. Kelak pasti akan timbul tuntutan apabila si suami isteri mahu memeluk islam, mereka mungkin akan kehilangan hak penjagaan anak mereka kerana ditentang oleh datuk nenek atau kaum keluarga suami isteri tersebut dengan alasan anak-anak itu masih kecil dan dilahirkan diluar islam oleh itu adalah menjadi keWAJIBan untuk mereka membesar dalam kekafiran.
2. Tentu akan timbul kegusaran dihati seseorang yang ingin memeluk islam kerana pasti akan kehilagan hak jagaan anak, seperti yang digariskan oleh kabinet.
Ini adalah lebih membanyakkan lagi halagan yang sememangnya banyak pada mereka yang ingin memeluk islam. Sebaliknya kerajaan sebuah negara yang diwar-warkan sebagai negara islam seharusnya membantu dan memudahkan lagi proses untuk seseorang memeluk islam.
3. Seorang individu yang sudah berakal atau baligh yang ingin memeluk islam akan juga menghadapi masalah kerana mereka terkongkong oleh undang-undang yang mewajibkan mereka membesar didalam kekafiran. Jika kita lihat sejarah Nabi, tidak sedikit kita dapati antara sahabat-sahabat yang memeluk islam dalam usia belasan tahun.
4. Sebagai seorang bapa yang mengaku beragama islam, pihak yang terlibat didalam keputusan kabinet seharusnya biasa mendengar suruhan Allah pada Surah Al-Tahrim ayat 6, yang bermaksud "Wahai orang-orang yang beriman, selamatkanlah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka yang bahan bakarnya terdiri dari manusia dan batu". Adakah seorang yang baru memeluk islam tidak terlibat dengan suruhan Allah ini? Seseorang yang telah memeluk islam itu sudah pasti mendapat gelaran "orang-orang yang beriman" malahan keimanan mereka mungkin lebih tinggi jika dibandingkan dengan kita yang sudah bertahun mengaku beriman, terpulanglah pada menteri-menteri didalam kabinet untuk mengikut suruhan Allah seperti yang ada didalam Quran atau tidak, tetapi janganlah menyusahkan orang lain yang hendak menuruti perintah Allah.
5. Setiap orang yang beriman harus mempunyai cita-cita untuk berdakwah atau mengajak orang lain kepada islam. Dalam konteks sebagai seorang ketua keluarga yang bertanggung jawab, sudah tentu si bapa akan terpanggil untuk menjaga kebajikan ahli keluarga seluruhnya seperti yang diingatkan oleh Nazri sendiri. Oleh yang demikian semestinyalah membawa anak-anak kepada islam itu adalah kewajipan dan tanggung jawab paling utama untuk si bapa, jelas dengan keputusan kabinet ini adalah berlawanan dari segi tabi'i manusia, menentang perintah Allah dan memberi ruang kepada kemenangan dipihak kafir yang pasti akan diambil kesempatan oleh mereka untuk agenda lain selepas ini.
6. Keputusan kabinet ini juga telah menidakkan dan menjatuhkan kekuasaan Syariah di Malaysia. Oleh kerana saya bukanlah dari gologan pengamal undang-undang, adalah lebih baik saya mengambil jalan selamat untuk tidak menyentuh lebih dalam bersangkutan ini, tetapi saya yakin dan pasti undang-undang berkenaan masalah ini telah termaktub dan tidak seharusnya mahkamah sivil mengatasi mahkamah syariah apabila menyentuh tentang islam. Ini kerana islam adalah agama lengkap yang mempunyai undang-undang tersendiri, sedangkan agama lain hanyalah menumpang kepada undang-undang sivil buatan manusia. Tidak keterlaluan saya katakan jika permasalahan adalah bersangkutan dengan agama, maka bawalah ia ke mahkamah "agama" kamu tapi sayang agama kamu tidak lengkap, maka terpaksa menggunakan mahkamah sivil, manakah lebih berhak, adakah sivil atau agama yang datang dari Allah?
Demikan implikasi yang dapat saya bayangkan dari keputusan songsang kabinet Malaysia ini, semoga Allah memberi hidayat tidak mendatangkan bala pada mereka yang terlibat, dan semoga Allah lebih-lebih lagi tidak mendatangkan musibah pada mereka yang tidak terlibat seperti saya, kerana sememangnya bala Allah itu terjatuh secara keseluruhan pada yang berdosa atau yang tidak tetapi tidak menegah.
Saya cuma lah seorang awam yang teramat risau dan sedih memikirkan nasib bakal saudar-saudar baru saya yang kian susah dan terus disusahkan, semoga Allah memberikan kekuatan pada kalian untuk terus mendapat hidayah dalam kebodohan orang-orang melayu Malaysia.
TuanTaip
PUTRAJAYA