Sunday, July 25, 2010

Berikut adalah jawapan saya terhadap satu pertanyaan...

Assalamualaikum w.b.t

Maaf ana yg Jahil ni ingin bertanya setelah berdialog dengan seorang hamba Allah.

Kenapa di Indonesia walaupun majoritinye mengikut Mazhab Syafi'ie tetapi boleh berkahwin campur?
Perkahwinan yg berlainan agama.

Harap dpt dibantu.

Terima Kasih

Manan

Salam untuk semua, khas nya kepada Tuan Manan Tuan pertama sekali perlu faham bahawa Indonesia adalah sebuah negara yang jauh lebih sekular dari Malaysia. Pengaruh fahaman liberal belanda yang tebal akibat dijajah sekian lama memang telah berakar umbi dalam masyarakat mereka dalam serba serbi kehidupan terutama pada gologan berada apalagi pemerintah. Kita perlu sedar walau banyak mana pesantrian, ramai mana ulamak dan jutaan manusia yang berstatus Islam yang terdapat disana, Islam bukanlah cara hidup keseluruhan rakyat mereka secara total. Ditambah pula dengan segala macam fahaman nusantara yang bercampur aduk hanya segelintir sahaja yang mahu menjurus terus kepada islam hakiki disana. Kesimpulan yang tuan ambil bahawa disana boleh berkhwin campur atau dalam istilah mereka "pernikahan beda agama" adalah didasarkan kepada formaliti dan tidak ada kena mengena langsung dengan departement agama disana dan terang-terang ianya adalah prinsip sekular pengasingan agama dan kehidupan harian manusia . Kerana berbeza dengan kita, perundangan nikah khawin terutama yang berkait dengan umat islam adalah dikawal dan dilandaskan kepada Syari'e. Sebenarnya fatwa ulamak disana adalah saya kepilkan.. MENETAPKAN : FATWA TENTANG PERKAWINAN BEDA AGAMA 1.Perkawinan beda agama adalah haram dan tidak sah. 2.Perkawinan laki-laki muslim dengan wanita Ahlu Kitab, menurut qaul mu'tamad, adalah haram dan tidak sah. Ditetapkan di : Jakarta Pada Tanggal : 22 Jumadil Akhir 1426 H. 29 Juli 2005 M. MUSYAWARAH NASIOANAL VII MAJELIS ULAMA INDONESIA, Pimpinan Sidang Komisi C Bidang Fatwa Ketua, Sekretaris, Maka begitulah celarunya islam disana, sedangkan fatwa hanya tinggal fatwa dan tidak akan berlaku sesuatu fatwa itu digazetkan seperti di Malaysia, makanya ianya adalah hak dan pilihan individu samaada mahu mengikut fatwa atau tidak. Sebagai contoh untuk bandigan disini fatwa pengharaman merokok adalah jelas, tetapi tidak digazetkan, maka terserah kepada individu untuk teus merokok atau tidak, sedangakan larangan merokok ditempat berhawa dingin telah digazetkan dan sesiapa yang melanggar larangan itu akan dihukum. Kesimpulan, jangan kita beranggapan bahawa di Indonesia itu boleh berkhawin campur dari segi hukum syari'e, tetapi harus lah kita faham bahawa mereka berkhawin campur disana bukan lah berlandaskan fatwa tetapi sekadar undang2 dunia semata-mata. WallhuAlam

No comments: