Assalamualaikum...
> Those who listen to the Word, and follow the best (meaning)
> in it:
> those are the ones whom Allah has guided, and those are the
> ones
> endued with understanding. Az-Zumar 39:18
> 1. Apakah hukum dan pentingnya korban terhadap individu?
Adapun dasar Korban sebelum ijmak adalah firman Allah, bermaksud:
"Maka dirikanlah solat kerana Tuhan mu; dan berkorbanlah." Al-Kautsar:2
Menjuruskan kepada wajib nya solat dan berkorban. Mungkin pada gologan anti hadis, seharusnya dia berkorban setiap tahun, selari dengan suruhan Allah untuk mendirikan solat dan berkorban.
Secara jelas ayat quran memberi satu arahan untuk kita solat dan berkorban, maka apakah dalil kita yang secara semborono mengatakan ianya sekadar sunat, buat- dapat pahala, tak buat- tak apa, tanpa ada sandaran dan dalil? Maka disinilah sebabnya angah mengajak kita bermuzakarah.
Pengakuan yang menyatakan korban itu wajib, tertolak oleh sunat adalah kerana Hadis At-Tirmizi, Nabi s.a.w bersabda;
"Saya disuruh menyembelih korban, dan korban itu sunat bagi kamu."
Begitu juga Hadis Ad-Daruquthni;
"Diwajibkan kepadaku berkorban, dan tidak wajib atas kamu."
Jelas dalil yang ada dari quran seolah-olah wajib, namun Nabi s.a.w menjelaskan ianya sunat. Ini menunjukkan bahawa sungguh pun korban sunat tetapi ia teramat dituntut atas setiap muslimin dan muslimat.
Imam Malik r.a berpendapat ianya wajib, Abu Hanifah r.a mengatakan wajib korban atas orang yang bermukim di negeri yang kaya lagi berkemampuan.
Sedang dalam satu aliran Shafie meletakkan korban sebagai sunat khifayah. Sebagai contoh, didalam setiap keluarga memadai korban dilakukan oleh seorang, begitu juga dalam satu taman perumahan, kampung, bandar hatta tidak salah seseorang pemimpin melakukan korban untuk hamba rakyatnya. Berbeza dengan Fardu Kifayah, jika dibuat terlepas dosa dan jika tinggal semua mendapat dosa,- Sunat Kifayah, jika dibuat mendapat pahala dan jika tinggal tidak mendapat dosa tetapi mendapat cela.
Pantasnya pada mereka yang berkemampuan, ibadah korban sebenarnya adalah teramatttt dituntut, setidak-tidaknya dilakukan oleh seorang dari satu-satu keluarga. Kita juga boleh melakukan korban untuk orang lain, sebagai contoh anak melakukan korban atas nama ayah sebagai "hadiah" dengan itu juga dapat melepaskan hukum sunat kifayah atas keluarga siayah jika anak tadi masih belum berkeluarga. Jika anak itu sudah berkeluarga, boleh lah dia menyuruh lain-lain anggota keluarga melakukan korban, contohnya si isteri melakukan korban sebagai melepaskan sunat kifayah pada semua anggota keluarganya.
Cuma perlu diingat, melakukan korban atas nama ayah dan keatas oleh seorang anak, perlu mendapat izin penama, sebaliknya melakukan korban untuk anak dan kebawah tidak perlu mendapat izin mereka.
Wallhua'lam
> 2. Adakah puasa sebelum hari raya haji, jika ada bila?
Dipetik dari Fikh Sunnah- (Syed Sabiq bab puasa Arafah, Jilid 5 m/s 187 edisi melayu Victory Agencie.)
Rasullullah TIDAK berpuasa pada hari Arafah. Baginda pernah mengatakan Hari Wukuf, Hari Nahar dan hari Tasyriq adalah hari raya, dan ia adalah hari makan minum.
Pun begitu, terdapat pula anjuran baginda kepada umat islam untuk berpuasa pada hari arafah. Kebanyakan ulamak mengambil alasan sebagai berbukanya pada hari arafah adalah khas untuk orang yang mengerjakan haji, hikmahnya ialah untuk kuat berdoa dan berzikir, sedangkan pada orang yang tidak menunaikan haji, adalah dianjurkan berpuasa pada hari itu.
Antara fadhilatnya;
Ditanya kepada Rasulullah s.a.w. berhubung puasa pada hari Arafah, maka
Rasulullah s.a.w. bersabda; “Berpuasa pada hari Arafah menghapuskan dosanya setahun sebelum dan setahun selepas”. Riwayat Muslim
Anjuran berpuasa ini adalah untuk hari arafah, juga dikenali sebagai hari wukuf yang bertarikh 9 zulhijjah ie, sehari sebelum hari Nahar aka Hari Raya id Adha, aka 10 zulhijjah.
> 3. Mengapa ada yang tidak suka kita berpuasa sehari sebelum
> hari raya
> haji pada tahun lepas, adakah tahun ini tidak boleh juga?
Senario tahun lepas, majlis fatwa Malaysia telah menetapkan bahawa tarikh penentuan masuknya Zulhijjah adalah dengan melihat hilal. Seperti kebiasaan anak bulan telah tidak kelihatan pada 29 zulkaedah oleh itu kita perlu melengkapkan bilangan hari bulan kepada 30hari, sedangkan kerajaan Saudi telah menetapkan 1hb Zulhijjah sebelum nya lagi. Maka terjadilah keadaan kita telah lewat 1 hari. Natijah kepada keadaan ini, hari arafah atau wukuf yang berlangsung pada 9 zulhijjah di saudi adalah bersamaan dengan 8 zulhijjah di Malaysia (kerana tidak nampak hilal pada petang 29hb Zulkaedah yang lalu). Oleh itu, 9 zulhijjah di Malaysia sebenarnya adalah Hari Raya di Saudi. Inilah yang dipertikaikan orang.
Setelah diselidiki dan dikaji, angah dapati terdapat dua pendapat dalam masalah ini. Ianya bersangkutan dengan hadis “AL-HAJJ ARAFAH”
dan IBADAT PUASA SUNAT 9 ZULHIJJAH.
Muzakarah jawatankuasa fatwa kali ke 30 pada 20hb ogos 1992 menggariskan;
"Kaedah penetapan Aidil Adha di Malaysia yang berdasarkan tarikh hari wukuf di Arafah dipinda kepada kaedah rukyah anak bulan Zulhijah kerana kaedah rukyah anak bulan Zulhijjah lebih sesuai diamalkan di negara ini".
Mufti Johor Dato’ Haji Nooh bin Gadut mengutarakan satu pekeliling menegaskan kebenaran untuk berpuasa pada 9 Zulhijjah untuk kita yang tidak mengerjakan Haji dan berada diluar negara Saudi, dengan hujah yang panjang lebar, tanpa mengira bila hari wukuf di Arafah. Ringkasnya sunat berpuasa itu ialah berpuasa pada 9 zulhijjah. Oleh itu jika kita telah terlewat satu hari kerana tidak nampak hilal, maka berpuasalah pada 9 Zulhijjah tempat itu. Beliau juga menegaskan bahawa "Tindakan menyambut Idul Adha tidak mengikut tarikh yang ditetapkan oleh pihak pemerintah adalah menyalahi Fasal 9, Enakmen Kesalahan Jenayah Syar’iyyah 1997 Negeri Johor dan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit (RM3000.00) atau
dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun atau kedua-duanya sekali. (heheh dahsyat...)
Segologan yang lain pula berpegang secara rigid (dan ada kebenarannya pendapat ini) iaitu, yang disuruh berpuasa itu adalah pada hari wukuf. Wukuf itu hanya berlaku di Arafah, dan hanya satu Arafah sahaja dalam dunia ini, maka hari Arafah itulah yang perlu kita ikut. Maknanya jika hari wukuf itu hari Ahad, seperti tahun ini, maka hari Ahad lah kita puasa. Bukan lagi mengikut tarikh falak. Iaitu sekiranya tahun lepas wukuf adalah pada hari Rabu, sedangkn kita masih 8 zulhijjah, maka berpuasalah kerana kita berpuasa sempena hari wukuf, sedangkan 9 zulhijjah dimalaysia adalah sebagai hari syak- haram berpuasa.
Kesimpulan penghujahan angah, berkorbanlah jika mampu, mampu bukan bermaksud jika ada lebih budget, kerana dikatakan berkorban itu terlebih baik dari pada benda yang paling diperlukan disaat memerlukan...angah sendiri pun tak pernah buat lagi. Berkorbanlah semoga kita terlepas sunat kifayah dan dapat menaikkan syiar islam.
Berpuasalah pada hari ahad mendatang ini, kerana tidak seperti tahun lepas, tahun ini kita boleh berpuasa tanpa ada khilaf atau syak.
WallhuA'lam
No comments:
Post a Comment